NVC-modellen (Nonviolent Communication)

Känner för att klaga lite..
jag fattar inte varför skolan lägger in skridskoåkning precis veckorna före jul.
Jag har annat att göra än steka pannkakor på kvällarna.
Tur att jag har snälla grannar med döttrar som skänkt ett antal par skridskor, så det behöver vi aldrig mer köpa...
Jag hoppas ungarna tycker det är kul iallafall.

Varit på skolan ikväll och lärt mig ännu mer... fasen så kul jag har det där.
Ikväll har vi jobbat med konflikthantering. Svårt och kul samtidigt.
Vid en konfliktsituation är det kluriga att fundera på vilka behov som inte tillgodosetts eftersom jag reagerar som jag gör vid den givna situationen. Klurigt är också att i ord beskriva sina behov... jag blir ledsen/irriterad/förbannad när du upprepat kommer försent till ett avtalat möte (t.ex). (Ledsen/irriterad/förbannad är ju då ett behov som inte tillgodosetts).

Det finns ju givetvis en steg för steg modell för detta och den heter NVC (Nonviolent Communication) 
Här hittar du mer info om detta: www.cnvc.org

Övergripande går den ut på:
OBSERVATION
KÄNSLA
BEHOV
ÖNSKEMÅL

OBSERVATION; Identifiera vad som utlöste min reaktion
KÄNSLA; känna min känsla fullt ut (jag blir ledsen...jag blir förbannad osv)
BEHOV; Vara helt närvarande med mitt behov. Fundera på varför jag blev ledsen eller förbannad, t.ex. jag blir inte respekterad eller förstådd (kan ju vara ett behov som jag har som är viktigt för mig) t.ex. JAG har behov att vi startar i tid för jag behöver åka och hämta mina barn så fort mötet är avslutat
ÖNSKEMÅL; kan vara till andra, till mig själv, om handling JUST NU. (Frågan måste tåla ett nej som svar, annars är det ett krav). Kan t.ex. vara att jag vill att du kallar mig vid mitt namn och inte "lilla gumman" .

Ja, mycket text blev det även idag...

Tjoho från mig


Kommentarer
Postat av: Joacim Söderberg

Inlägget blev inte lika långt som mina blir ibland när jag har mycket inom mig :P Kramar från mig :)

2008-12-13 @ 05:28:13
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0